top of page
  • Foto van schrijverSamantha

3 Logo variaties, dat elk merk nodig heeft



Het hebben van meerdere versies van je logo, helpt je om te groeien met je merk en zorgt dat op elk platform of in elke uiting, je een consistente uitstraling hebt. Je bent flexibel, zonder dat je je logo te klein of met te weinig witruimte eromheen moet plaatsen. Het plaatje moet kloppen toch? In dit blogbericht geef ik uitleg over de verschillende logo varianten en hoe dit te gebruiken.


Wat is een logo variatie?

Een logo variatie is jouw logo, maar dan herschikt in een ander formaat. De bedoeling van meerdere varianten is dat je nog steeds je herkenbaarheid behoudt en het geeft je opties bij het inzetten van content of andere marketing materialen/platformen.


Primaire logo

Logo ontwerp
Primaire logo



Jouw unieke logo is de variant die je het meeste zal gaan gebruiken. Op je visitekaartjes, op je website, POS ect. Je moet dit zien als je meest ‘uitgebreide’ logo en zou altijd je volledige merknaam moeten bevatten.







Secondaire logo

Secondaire logo


Je secondaire logo is vaak je primaire logo, maar dan herschikt. Dus is je primaire logo vierkant of op elkaar gestapeld? Dan is het handig dat je secondaire logo horizontaal herschikt is. ( En andersom 😉.) Een secundaire logo zal je ook voor inzetten voor je website, drukwerk etc. en geeft je net wat meer vrijheid.




Submark(s)

Submark(s)


Een simpele versie van je logo, dat is denk ik, de beste omschrijving. Het kan je volledige merknaam bevatten, maar kan ook alleen bestaan uit initialen of je beeldmerk. Een paar goede plekken om een submark te gebruiken is als je social media profielfoto, E-Mail footer, podcast cover of bijvoorbeeld in je werkboeken en webinar presentaties; hierdoor heb je op elke pagina subtiel je logo staan.




Merk elementen / iconen

Merk elementen / iconen

Als je primaire logo een icoon of illustratie bevat, kan het handig zijn om dit ook los te gebruiken. Bijvoorbeeld als patroon, bij je USP opsomming online of het kan een speelse toevoeging zijn bij andere marketing uitingen. Ook kan je het subtiel toevoegen aan je stories of instagram post. Het gebruik van een herkenbaar element uit je logo, zorgt voor nog meer herkenbaarheid en eenheid in je merkbeleving.





Ben jij er klaar voor om jouw huisstijl te ontwikkelen of te refreshen?

Yes! Maar voordat we direct in het ontwikkelen van de logo varianten springen, is het goed om eerst te kijken waar jij als ondernemer voor staat. Want branding, is niet alleen een logo! Koperwerk helpt je graag verder in de reis naar jouw unieke branding: zullen we eens kennismaken?


Boek een gratis kennismakingsgesprek om elkaar wat beter te leren kennen!




bottom of page